martes, 15 de enero de 2013

NATURALESA OFEGADA : L’ANTROPOCENTRISME





Un matí que passejava pel barri, vaig ensopegar amb alguna cosa de la vorera i vaig caure a terra. No em vaig fer mal, només una mica de sang fina a la mà que us escriu. No sé si fou el color encara viu d’aquesta, o el cop a terra, tanmateix vaig adonar-me’n que, dins meu, hi havia idees que em feien caminar de forma equivocada i que, necessàriament, havien de fondre’s. Em vaig endinsar en el bosc que hi ha a prop de casa, ben de pressa, com les llobes quan s’escapen de nosaltres. Ja ben endins, vaig seure repenjada a un arbre mentre un corriol de llàgrimes m’escrivia el que havia  descobert: el cor tenia un munt d’idees-sutge que m’enfosquien l’ànima.  Havia viscut massa temps empresonada d’aquells pensaments  antics: el diàleg dels homes, un discurs que no era el meu. I em vaig recordar de com l’anomenaven les dones sàvies: l’antropocentrisme. Aleshores, amb el plor novell del matí, em vaig netejar els ulls d’aquella visió que ja percebia forastera dins el cap , per primera vegada respirava sense l’ajut de cap home, lliure i col·lectiva, generosa i valenta com la terra. I, llavors, com una primigènia llavor, vaig mirar el món de nou i a la meva manera.
Això és el que vaig sentir:

DONATERRA
La matinada escampa petons humits,
pintes de sucre i el pensament d'un núvol. 
L,asfalt del carrer ofega la dolçor de la natura, 
plora la terra el plany d'aquesta violació constant.
Gris és el mantell que foragita l'ànima del sòl.
Negre és el forat que hi ha deixat a dins.
Només jo sento els seus crits?
O tu també els sents? 
Continuo i camino vers la llum que cerca l'ànima,
un cel més enllà de dol i  llàgrimes:
el  món de bonhomia,
on la terra és l'esclat d'una tarda d'estiu,
el vol d’un ocell a la primavera,
i el repòs de l’hivern a l’olivera.
L'asfalt del carrer crema la dolçor de la natura,
canta la terra el plany d'aquesta violació constant.
fosc és el punyal que esberla l'ànima del sòl,
obscura és la ferida que hi ha deixat a dins,
Només jo sento els seus crits?
O tu, també, els sents?


Montse Bosch

No hay comentarios:

Publicar un comentario